Pilsētas izglītības iestāžu vadītāju un direktoru seminārs Pilsētas ziņas
29.augustā J.Raiņa mājā „Berķenele” notika pilsētas izglītības iestāžu vadītāju un direktoru seminārs „Aktualitātes un jaunumi 2012./2013.m.g.”
Klātesošie tika iepazīstināti ar 2011./2012.m.g. centralizēto eksāmenu rezultātiem skolās un skolēnu sasniegumiem. Liela uzmanība tika veltīta Izglītības un zinātnes ministrijas prioritātēm vispārējā izglītībā 2012./2013.m.g., kas saistītas ar birokrātiskā sloga mazināšanu un skolu autonomijas palielināšanu; vispārējās un profesionālās izglītības satura pilnveidi un izglītības kvalitātes monitoringu; pedagogu motivācijas, atalgojuma un profesionālās kvalitātes novērtēšanas programmas izstrādi un pakāpenisku ieviešanu; iekļaujošas izglītības attīstību, veicinot sociālās atstumtības riska grupu iekļaušanos izglītības sistēmā; izglītības pakalpojumu finansēšanas sistēmas pilnveidi; efektīva skolu tīkla attīstīšanu Latvijas reģionos, nodrošinot kvalitatīvas un daudzveidīgas izglītības pieejamību.
Izglītības satura un eksaminācijas jomā 2012./2013.m.g. jaunumi saistīti ar mācību priekšmetu Latvijas vēsture un Pasaules vēsture apguvi; VISC organizētā metodiskā līdzekļa „Veselības izglītība” izstrādi un izdali vispārizglītojošajām vidusskolām un profesionālās izglītības iestādēm; piedāvātiem diagnosticējošiem darbiem, lai iegūtu informāciju par skolēnu izpratni finanšu un ceļu satiksmes drošības jautājumos; skolēnu sniegumu centralizētajā eksāmenā izteiks tikai procentuālā novērtējumā.
No š.g. septembra darbu atsāks IZM Pedagogu kvalitātes, atalgojuma un motivācijas sistēmas izstrādes darba grupa, kas turpinās darbu pie 40 h darba nedēļas, ko plānots ieviest no 01.09.2014., jautājumu izstrādes.
Klātesošie tika informēti arī par būtiskajām izmaiņām normatīvajos aktos, kas skar izglītības jautājumus. Grozījumi MK 2005.gada 18.oktobra noteikumos Nr.779 „Noteikumi par vispārējās izglītības iestāžu pedagoģiskā procesa organizēšanai nepieciešamo obligāto dokumentāciju” (apstiprināti MK 14.08.2012.) nosaka, ka mācību priekšmetu tematiskie plāni un pirmsskolas skolotāju dienasgrāmatas nav obligātās dokumentācijas sarakstā.
Saskaņā ar 2012.gada 15.marta grozījumiem Izglītības likumā MK nosaka Valsts izglītības standartus, ietverot tajos arī šo standartu prasībām atbilstošus izglītības programmu paraugus: pirmsskolas izglītības programmas, vispārējās pamatizglītības programmas un vispārējās vidējās izglītības programmas.
31.07.2012. MK apstiprināti Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, kā arī veiktas būtiskas izmaiņas pirmsskolas izglītības mazākumtautību programmu paraugos, paplašinot latviešu valodas apguves iespējas; īstenojot virzību no valsts valodas mācīšanas uz valsts valodas apguvi, tajā skaitā akcentējot atbalstošu vidi valsts valodas apguvei, ikdienas saskarsmi; plānojot rotaļnodarbības ar integrētu mācību saturu pa izglītības jomām un bērnu patstāvīgo darbību visas dienas garumā; palielinot latviešu valodas rotaļnodarbību skaitu nedēļā no divām līdz piecām rotaļnodarbībām bērniem no piecu gadu vecuma.
Valsts pamatizglītības standarts un spēkā esošie mācību priekšmetu standarti netiek mainīti, bet Valsts pamatizglītības standartam ir pievienoti četri programmu paraugi pamatizglītībā, speciālajā izglītībā, pedagoģiskajā korekcijā un sociālajā korekcijā. Mazākumtautību izglītības programmu paraugos iekļauti 4 modeļi, kuri nosaka dažādas proporcijas mācību priekšmetu apguvei latviešu valodā, kā arī piektais modelis, kurš paredz izglītības iestādes izstrādātu mācību priekšmetu un mācību stundu plānu.
Valsts vispārējās vidējās izglītības standartam ir pievienoti dažādu programmu paraugi, kā arī uzmanība jāpievērš izmaiņām izglītības programmu licencēšanas jautājumos. Izmaiņas skar arī izglītības iestāžu akreditācijas, kā arī skolēnu uzņemšanas un pārcelšanas jautājumus.
Semināra dalībnieki tika iepazīstināti ar Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes darbības prioritātēm 2012./2013.m.g., kas skar stratēģisko plānošanu, pilsētas izglītības iestāžu tīkla attīstību un to materiāli tehniskās bāzes uzlabošanu, sabalansēta budžeta veidošanu, juridisko un grāmatvedības atbalsta nodrošināšanu, projektu darbības uzlabošanu, kvalitatīvu metodiskā darba koordināciju, iestāžu sadarbību.
Metodiskā darba prioritātes pirmsskolas izglītības jomā saistītas ar piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanu skolai, kvalitatīvu latviešu valodas apgūšanu, izmantojot dažādas darba formas, metodes un bilingvālo pieeju, bērnu veselības nostiprināšanu un fizisko attīstību, metodiskā darba un darba ar vecākiem pilnveidošanu.
Vispārējās izglītības nodaļas vadītāja Ināra Sprindžuka iepazīstināja ar metodiskā darba prioritātēm pamata un vispārējās izglītības jomā, kas paredz skolēnu mācību motivācijas veicināšanu; atbalstu skolotājiem inovatīvu metožu apguvē un izvēlē; darbu ar talantīgajiem skolēniem; dzīvesprasmju apguves sekmēšanu, īstenojot izglītības programmas; skolēnu pilsoniskās apziņas veicināšanu.
Semināra dalībniekiem tika prezentētas arī 2012./2013.m.g. I semestrī plānotās galvenās aktivitātes: Eiropas valodu nedēļa, - 24.-28.septembris. pirmsskolas izglītības iestāžu tehniskās gatavības novērtēšana, skolotāju dienai veltītie pasākumi, Latgales novada angļu valodas skolotāju metodiskā konference, 12.Latgales krievu valodas un literatūras skolotāju konference, pilsoniskuma nedēļa un konkurss “Daugavpils lepnums”.
Informāciju sagatavoja:
Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša
t.65407434