“Inženieru arsenāla” entuziasti: Elmārs Sparāns un viņa gadsimtu senie dzinēji Pilsētas ziņas

1097
“Inženieru arsenāla” entuziasti: Elmārs Sparāns un viņa gadsimtu senie dzinēji

Daugavpils Tehnikas un industriālā dizaina centrs “Inženieru arsenāls” turpina interviju ciklu ar kolekcionāriem un entuziastiem, pateicoties kuriem tapusi centra plašā un daudzveidīgā ekspozīcija. Otrais “Inženieru arsenāla” tapšanas stāsta varonis ir Elmārs Sparāns no Vārkavas Preiļu novadā. Viņš ir īsts retro mehānikas cienītājs, kā arī veco dzinēju kolekcijas un motocikla “BMW R35” lepnais īpašnieks. “Inženieru arsenāls” plāno eksponēt piecus Elmāra kolekcijas motorus, kas ražoti 20. gadsimta pirmajā pusē.

Jūsu privātajā kolekcijā ir daudz senu priekšmetu, instrumentu un motoru. Kā radās interese par vēsturi?

Jau mācoties sākumskolā es zināju, ka noteikti kļūšu par mehāniķi. Visi sapņoja kļūt par kosmonautiem, bet es gribēju nodarboties tieši ar to. Iespējams tāpēc, ka mans tētis bija atslēdznieks, un es vienmēr biju blakus. Atceros, ka blēņojoties skrūvēju nost kombaina aizdedzes sistēmas, par ko dabūju pa kaklu. Pēc tam iestājos mācīties Višķu tehnikumā.

Interese par retro tehniku parādījās vēlāk. Kad man bija astoņpadsmit gadu, ieraudzīju vienu vecu “BMW” motociklu, patiesībā, trofeju no ”Kurzemes katla”, un man radās vēlme to iegūt sev. Tajā laikā braukt ciemos vai braukt uz dejām ar šādu motociklu automātiski nozīmēja kļūt par pirmo puisi ciemā. Pēc kāda laika mans sapnis piepildījās un motociklu ieguvu savā īpašumā, bet nodarboties ar tā remontu nesanāca vēl apmēram divdesmit gadus. Kādu laiku braukāju ar “Minsk M1M”. Pēc armijas nopirku sev “IŽ-49”, arī deju dēļ. Tad arī viss sākās, un turpinājās ne tikai ar motocikliem, bet arī ar citu tehniku.

Vispār, ja tev ir sava māja vai zemes gabals, interesantu senlietu vākšana ir ierasta parādība, īpaši Latgalē. Pie tam, pēc kolhozu likvidēšanas daudz tehnikas pazuda, sapuva vai nonāca metāllūžņos. Kaut ko izdevās glābt, kaut ko nē. Man izdevās izglābt vienu skaistu traktoru, ko noliku pagalmā. Droši vien viss arī sākās ar domu: “Tas taču ir skaisti”! Vēlāk parādījās arī motori, sena lauku tehnika un daudz kas cits.

Amerikāņu stacionārais dzinējs "Hercules" (1942).

Kā izdodas atrast retos dzinējus?

Es vizinos pa visu Latgali un man periodiski izdodas atrast vērtīgus artefaktus. Te parasti nav nekādu īpašu noteikumu vai pārbaudītu metožu. Šos dzinējus izdevās atrast vienā metāllūžņu pieņemšanas punktā. Šajā nodarbē svarīgi ir sakari un labas attiecības ar tādiem uzņēmumiem. Tos var nosaukt par “metālu pievilkšanas centriem”. Es, protams, neesmu viens tāds gudrinieks meklētāju daudz. Tāpēc dažreiz sanāk īstas retumu “medības”. Gadās, ka lietas pat nepaspēj izkraut, bet tās jau “aiziet”.

Pirms daudziem gadiem bija interesants atgadījums. Atbraucu pie paziņas. Skatos – pie šķūņa stāv motocikla priekšējā dakša. It kā no “BMW R35” (Otrā Pasaules kara laika motocikls), it kā nav... Teica, ka izraka Kalupē. Nosauca cenu 15 lati. Ņemu! Dakša, kā reiz, derēja manam motociklam. Īsta veiksme!

 

Elmāra Sparāna retro dzinēju kolekcija:

  • «International» (19. gs. beigas) – amerikāņu lielais stacionārais dzinējs;
  • «Ford-Vairogs» (ap 1938. g.) – amerikāņu dzinējs vieglajām un kravas mašīnām Ford, kuru komplektēšana no 1937. līdz 1940. gadam notika Latvijā. Kopumā tika izgatavoti 1500 transportlīdzekļi, neieskaitot armijas pasūtījumus;
  • «Hercules» (1942. g.) amerikāņu stacionārais dzinējs, Latvijā parādījās Otrā Pasaules kara laikā;
  • «Deutz» (20. gs. sākums) divi plaša pielietojuma stacionārie dzinēji, ražoti Ķelnē, pasaulē pirmajā dzinēju ražotnē. Uzņēmuma līdzdibinātājs Nikolauss Otto tiek uzskatīts par vienu no pirmajiem iekšdedzes dzinēja izgudrotājiem.


Vācu stacionārais dzinējs "Deutz" (20. gs. sākums).

Vai Jums bija doma pilnībā atjaunot šos retro dzinējus līdz darba stāvoklim?

Jā, protams! Bet tas ir ļoti ilgs process, kas prasa rūpīgu detaļu, komponentu, montāžas shēmu un reālu darba piemēru meklēšanu. Protams, tas būtu iespaidīgs darbs, bet mana kaislība ir motocikli, un savu enerģiju es novirzīju tiem.

Sarunas noslēgumā vēlamies pajautāt par Jūsu leģendāro motociklu “ΒMW R35”. Tieši pateicoties tam, ka motocikls tika izmantots filmas “Marijas klusums” uzņemšanā Daugavpils cietoksnī, esam izveidojuši tik labus sakarus.

Jā, šādi eksemplāri biežāk atrodas muzejos, nevis brauc pa ceļiem. Runājot par kino, jāatzīmē, ka mana tehnika pirmo reizi piedalījās filmēšanas procesā – uzaicināja Oļegs (“Inženieru arsenāla” mehāniķis-restaurators), un viņa “ZIS-5” arī nonāca kadrā. Viss izskatījās smuki, autentiski. Patīkami, ka “Inženieru arsenāls” darbojas kā “kino-stāvvieta”. Ceru, tā nebija pēdējā reize!

*Filma “Marijas klusums” (rež. Dāvis Sīmanis) stāsta par aktrises Marijas Leiko likteni. 2023. gada janvāra sākumā tās filmēšana notika Daugavpils cietoksnī.


Foto no filmas "Marijas klusums" nakts filmēšanas procesa - kadrā Elmāra Sparāna motocikls “BMW R35” un Oļega Paršuto “ZiS-5”.

 

Ko Jūs novēlētu “Inženieru arsenālam”?

Attīstīties, attīstīt tehnikas nišu, kura, iespējams, Latgales mērogā vairs nekur nav tik plaši pārstāvēta. Tas ir ļoti svarīgi gan pilsētai, gan reģionam kopumā. Līdzīgas izstāžu platformas jāatbalsta visiem. Tikai uz priekšu!

 

“Inženieru arsenāla” mehāniķa-restauratora Oļega Paršuto komentārs:

Elmāra Sparāna dzinēji pirms transportēšanas uz "Inženieru arsenālu" atradās ārpus telpām, kas ietekmēja to saglabāšanas stāvokli. Pat čuguns ar laiku korodē. No savas puses mēs veicām šo objektu detalizēto tīrīšanu un konservāciju. Protams, tā nav pilnvērtīga restaurācija. Tāds pilnvērtīgs restaurācijas projekts, piemēram,“International” motoram aizņemtu ap pusgadu.

Jāņem vērā, ka mehānismiem, kas tiek glabāti ārpus mājas, angāra vai garāžas, pastāv risks nepamanīt koroziju, kas rodas objekta iekšienē. Kloķa-klaņa mehānisms motoros nolietojas daudz ātrāk, nekā to ārējie elementi. Iekšā var uzkrāties mitrums.

Braucienos ar “Inženieru arsenāla” komandu redzējām daudzas ārēji ļoti pievilcīgas automašīnas un citu tehniku, kas pēc detalizētas apskates izrādījās neatgriezeniski bojāta. Uz to bieži ir ļoti skumji skatīties. Tāpēc, patiesībā, mēs piedāvājam abpusēji izdevīgas sadarbību: īpašnieks saņem iztīrītu, iekonservētu savas kolekcijas priekšmetu, bet mēs izstādei sagatavotu eksponātu.


Retro motora "International" transportēšanas process.

Interesanti fakti:

  • Elmārs Sparāns vienmēr cenšas noskaidrot un piefiksēt seno iekārtu atrašanas vietas tas palīdz precīzāk noteikt objekta datējumu un modeli;
  • Elmārs ir viens no retajiem cilvēkiem Latgalē, kurš dodas 200-300 km garos izbraukumos ar “post-vintage” klases motociklu (1931.-1945. g.). Dažreiz viņam piebiedrojas meita, kura brauc ar motociklu “M1M”.
  • Pateicoties E. Sparānam, “Inženieru arsenālā” eksponēti ne tikai viņa kolekcijas retro dzinēji, bet arī 20. gadsimta sākumā ražotais instrumentu komplekts;
  • Agrāk, būdams Vārkavas novada pašvaldības izpilddirektors, E. Sparāns aktīvi piedalījās Vārkavas muižas atjaunošanā (1865. g.).

 

“Inženieru arsenālā” sāk pukstēt motoru sirds! Daugavpils Tehnikas un industriālā dizaina centra atklāšanas pasākumi norisināsies 5. un 6. maijā. Sajutīsim motoru sirdspukstu ritmu, ekspozīcijās, meistarklasēs, paraugdemonstrējumos un skatuves aktivitātēs, kas piepildīs “Inženieru arsenāla” vēsturisko pagalmu ar mūzikas skaņām. NĀC un SAJŪTI, kā pukst MOTORU SIRDS!!!

 

#inzenieruarsenals #motorusirds

 

Informāciju sagatavoja:
Tehnikas un industriālā dizaina centrs
“Inženieru arsenāls”
inzenieruarsenals@daugavpils.lv
www.facebook.com/Inzenieru.arsenals
www.instagram.com/inzenieru_arsenals

Izmantojiet Google Translate, lai tulkotu vietni

Daugavpils valstspilsētas pašvaldība neuzņemas atbildību par tulkojuma precizitāti!