Izglītības pārvalde informēja par uzņemšanu vidusskolā un attālināto mācību norisi Izglītības ziņas

1214
Izglītības pārvalde informēja par uzņemšanu vidusskolā un attālināto mācību norisi

30.martā, notika tiešsaistes preses konference par aktualitātēm izglītības jomā. Preses konferencē piedalījās preses pārstāvji, izglītības iestāžu direktori un Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes speciālisti. Darba kārtībā uzmanība tika pievērsta diviem jautājumiem: izmaiņām, kas stāsies spēkā vidusskolā no 2020.gada 1.septembra, un mācību procesa organizācijai ārkārtas situācijas apstākļos.

2019.gada 3.septembrī tika pieņemts pilnveidotais Vispārējās vidējās izglītības (vidusskolas) standarts, ko vidusskolā plānots sākt ieviest pakāpeniski visās Latvijas skolās, sākot no 2020.gada 1.septembra 10.klasē (no 2021.gada 11.klasē, no 2022.gada 12.klasē). Ar jaunajiem MK noteikumiem var iepazīties šeit: https://likumi.lv/ta/id/309597. Vidējās pakāpes mērķis ir palīdzēt jaunietim apzināties savas intereses un spējas un sagatavoties izglītības turpināšanai augstskolā vai profesionālajai darbībai. Jaunais standarts paredz jaunus satura izglītības plānošanas un mācību darba organizēšanas principus.

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes Izglītības satura nodaļas vadītāja Ināra Sprindžuka klātesošos informēja par to, ka izglītības iestādē 10.klases atvēršanai ir jābūt ne mazāk kā 22 skolēniem. Minimālie uzņemšanas kritēriji – vidējais vērtējums veselās ballēs valsts pārbaudes darbos matemātikā, svešvalodā un latviešu valodā ne zemāks kā 5 balles, bet mazākumtautību pamatizglītības programmās latviešu valodas centralizētā eksāmena vērtējums ne zemāks kā 46%. Saskaņā ar MK noteikumu prasībām izglītības iestāde rīko arī papildus iestājpārbaudījumu/iestājpārbaudījumus.

Preses pārstāvjus interesēja, kā skolēnu skaitu 10.klasēs ietekmēs minimālais uzņemšanas kritērijs – vidējais vērtējums ne zemāks kā 5 balles. I.Sprindžuka un skolu direktori minēja, ka šāds kritērijs lielākam skolēnu skaitam dos iespējas uzsākt mācības 10.klasē.

Preses konferences laikā lielāka uzmanība tika pievērsta tām izmaiņām, kuras paredz jaunais vidusskolas modelis: mācību satura apguve plānota 3 līmeņos (vispārīgajā, optimālajā un augstākajā) un līdz ar to arī valsts pārbaudījumi atbilstoši mācību satura apguves līmenim; satura apguve kursu veidā – pamata, padziļinātie un specializētie kursi; noteikts stundu skaits katram kursam, ko skola var elastīgi plānot ilgākā vai īsākā laika periodā; katra pilsētas vidusskola piedāvās vismaz 2 izvēles variantus/“grozus” ar vismaz 3 padziļinātajiem kursiem. Mācību slodze vispārējās vidējās izglītības posmā jeb stundu skaits mācību satura apgūšanai paliks nemainīgs – maksimāli 36 stundas nedēļā.

Daugavpils pilsētas vispārizglītojošās skolas ir izveidojušas savus piedāvājumus, izglītības programmās iekļaujot vismaz divus mērķtiecīgi izveidotus kursu komplektus/”grozus” ar trīs padziļinātajiem kursiem katrā, pamatkursus katrā mācību jomā – vispārīgā vai optimālā līmenī, saskaņojot ar padziļināto kursu piedāvājumu, jo, lai mācītos padziļināto kursu, skolēniem jāapgūst optimālā līmeņa pamatkurss; specializētos kursus (izglītības iestāde var piedāvāt brīvas izvēles specializētus kursus atbilstoši skolēnu interesēm un izvēļu “groziem”). Stundu plānu trim gadiem veido skolēns saskaņā ar skolas piedāvājumu un savām interesēm. Skolu mājaslapās ir informācija par piedāvātajiem kursu komplektiem un padziļinātajiem mācību priekšmetiem, sākot ar 2020./2021.mācību gadu, kā arī skolās tiek veidotas Kārtības par skolēnu uzņemšanu 10.klasēs.

Plānots, ka skolēni pamatkursus mācīsies galvenokārt 10. un 11.klasē, bet padziļinātos kursus – 11. un 12.klasē atbilstoši skolas veidotajam mācību stundu sarakstam. Pamatkursu apguvei paredzēts veltīt aptuveni 70%  mācību laika, savukārt padziļināto un specializēto kursu apguvei – aptuveni 30% no mācību laika. Ir noteikts optimālais stundu skaits visam kursam, nesadalot to pa mācību gadiem.

Vidusskolas noslēgumā skolēni kārto valsts pārbaudes (VPD) darbus. Skolēnu VPD minimālais skaits var mainīties atbilstoši izvēlētajiem variantiem/”groziem”, t.i., ja skolēns apguvis latviešu valodu, matemātiku, svešvalodu padziļinātajā līmenī, tad viņš obligāti kārto trīs VPD augstākajā līmenī, ja skolēns vismaz divus no priekšmetiem (latviešu valoda, matemātika, svešvaloda) apguvis padziļinātajā līmenī, tad viņš obligāti kārto trīs VPD – 2 augstākajā līmenī, bet vienu – optimālajā; savukārt, ja skolēns vismaz vienu no priekšmetiem (latviešu valoda, matemātika, svešvaloda) apguvis padziļinātajā līmenī, tad viņš obligāti kārto četrus VPD – 1 augstākajā līmenī, divus – optimālajā līmenī, plus vēl 1 priekšmetu, kuru apguvis augstākajā līmenī, bet, ja skolēns visus priekšmetus (latviešu valoda, matemātika, svešvaloda) apguvis optimālajā līmenī, tad viņš kārto piecus VPD – šos visus trīs priekšmetus optimālajā līmenī, plus vēl 2 priekšmetus, kurus apguvis augstākajā līmenī.

Izglītības pārvaldes vadītāja Marina Isupova informēja par pirmās mācību nedēļas atgriezenisko informāciju, kas saistīta ar skolotāju darba organizāciju, skolēnu mācīšanās procesu attālināti un vecāku atbalstu. Atgriezeniskās saites pamatā bija izglītības iestāžu vadītāju aptauja.

Izvērtējot pirmās nedēļas skolotāju darba organizāciju un mācīšanās procesu, skolotāji un izglītības iestāžu administrācija secināja, ka skolēni ir pozitīvi noskaņoti jaunajam mācību veidam, jo ir informēti par kārtību, kā skolas īsteno mācības, un skolēni labprāt veic uzdevumus elektroniski. Attālinātā mācīšanās dod iespēju skolēniem strādāt savā tempā, kas ir arī atbalsts viņu individuālajam mācīšanās stilam. Skolotāji akcentē to, ka ikdienā bija pieraduši strādāt klasē ar skolēniem, bet tagad tie visu laiku ir saistīti tikai ar viedierīcēm (dators, telefons), kas rada pārslodzi, īpaši to atzīmē tie skolotāji, kuri strādā ar visām klašu grupām. Izglītības iestāžu vadītāji arī pauž viedokli par skolotāju pārslodzi, līdz ar to skolotājiem ir jāmeklē veiksmīgākos risinājumus, īpaši jaunās vielas skaidrošanai un individuālo konsultāciju nodrošināšanai.

Stāstot par pieredzi mācību procesa organizēšanā, izglītības iestāžu vadītāji minēja veiksmīgus praktiskus piemērus, kā tiek nodrošināts skolēnu mācīšanās process, piemēram, praktiskās un teorētiskās nodarbības sporta stundās, jaunās vielas apguvē, mācību procesa organizēšanā, kuras pamatā ir pārdomāta skolotāju sadarbība.

Joprojām skolu administrācija atzīmē vecāku lielo atbalstu un sapratni, jo daudzi vecāki kopā ar bērniem ir izstrādājuši dienas darba un atpūtas grafiku, kā arī iesaistījušies mācību procesā, jo aktīvi seko informācijai e-klasē. Tomēr vecākiem nevajadzētu pārāk daudz uzņemties uz saviem pleciem, veicot mācību darbu skolēna vietā, bet būtu labāk ļaut skolēnam mēģināt pašam, kļūdīties, labot savas kļūdas un līdz ar to gūt jaunas zināšanas.

Ja tomēr attālinātais mācību process rada skolēnam problēmas, lūdzam vecākus par to informēt klases audzinātāju, priekšmeta skolotājus un izglītības iestādes direktoru veiksmīgāku risinājumu meklējumos.

Pielikumā:

Informāciju sagatavoja:

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes

Sabiedrisko attiecību speciāliste

Ilona Bohāne (tālr. 65432102)

Izmantojiet Google Translate, lai tulkotu vietni

Daugavpils valstspilsētas pašvaldība neuzņemas atbildību par tulkojuma precizitāti!