Skaitļi un fakti, tuvojoties 2024./2025.mācību gadam Izglītības ziņas
2024.gada 22.augustā Daugavpils valstpilsētas pašvaldības domes Izglītības un kultūras jautājumu komisijas sēdē tika pieņemts zināšanai Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes (turpmāk – Izglītības pārvalde) ziņojums par Daugavpils valstspilsētas pašvaldības izglītības iestāžu gatavību 2024./2025.mācību gadam, kur minēti vairāki statistikas dati.
Līdz septembra sākumam tie noteikti vēl nedaudz mainīsies, bet jau šobrīd ļauj saskatīt reālo situāciju pašvaldības dibinātajās izglītības iestādēs. 5.septembrī Valsts Izglītības informācijas sistēmas (VIIS) datu bāzē tiks ievadīti dati par situāciju uz š.g. 1.septembri, par ko tad arī tiks ziņots sabiedrībai.
2024./2025. mācību gadā Izglītības pārvaldes padotībā ir 11 vispārizglītojošās skolas, Mākslu izglītības kompetences centrs “Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskola „Saules skola”” un Daugavpils pilsētas Bērnu un jauniešu centrs „Jaunība” (turpmāk – BJC „Jaunība”), 9 pirmsskolas izglītības iestādes (turpmāk – PII), kā arī pirmsskolas izglītības programmas tiks īstenotas arī 7 vispārizglītojošās skolās: Daugavpils Zinātņu vidusskolā, Daugavpils Valstspilsētas vidusskolā, Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolā, Daugavpils Iespēju vidusskolā, Daugavpils Stropu pamatskolā-attīstības centrā un Daugavpils Centra vidusskolā,.
Bērnu skaits, kuri apgūs pirmsskolas izglītības programmas šajā mācību gadā, ir ap 3800, kas ir aptuveni par 500 bērniem mazāk nekā pagājušajā mācību gadā (2023./2024.m.g. attiecīgi bija 4308 bērni), darbosies 206 grupas, kas ir par 12 grupām mazāk nekā pagājušajā gaidā (attiecīgi 2023./2024.m.g. bija 218 grupas). 2024./2025.mācību gadā visas PII un skolu pirmsskolas izglītības grupas pirmsskolas izglītības programmas īstenos tikai valsts valodā. Pirmsskolas vecuma bērniem vairākās PII un skolās ar pirmsskolas izglītības programmām plaši tiek piedāvātas speciālās pirmsskolas izglītības programmas. Visās PII un skolās, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas, metodiskā mācību un rotaļu bāze atbilst programmu prasībām, tā tiek regulāri atjaunota un papildināta.
Šajā mācību gadā skolās mācīsies ap 8850 skolēni, kas ir aptuveni par 400 skolēniem mazāk nekā pagājušajā mācību gadā (2023./2024.m.g. attiecīgi bija 9233 skolēni), no tiem 859 pirmklasnieki (pagājušajā mācību gadā 886) un 564 skolēni (pagājušajā gadā 503) iestājušies 10.klasē (klātienes un neklātienes vidējās izglītības programmās). 2024./2025.mācību gadā vispārizglītojošajās skolās turpinās pakāpeniska pāreja uz mācībām latviešu valodā 1., 2., 4., 5., 7. un 8.klasēs. Izglītības iestādes ir licencējušas atbilstošas pamatizglītības programmas. Mazākumtautību pamatizglītības programmas tiek īstenotas pārējās pamatizglītības posma klasēs, t.i. 3., 6., 9.klasēs. Mazākumtautību valodas prasmju apguve un zināšanas par kultūras mantojumu tiks apgūtas interešu izglītības formā saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāto interešu izglītības programmas paraugu un vecāku izteikto vēlmi.
Jaunajā mācību gadā pirmsskolas izglītības programmas realizēs 494 pirmsskolas skolotāji, no kuriem 19 ir nodarbināti vairākās izglītības iestādēs; skolās strādās 831 pedagogs, no tiem 54 – vairākās izglītības iestādēs, MIKC “Daugavpils Dizaina un mākslas vidusskolā „Saules skola”” – 60 pedagogi, bet BJC “Jaunība” – 62 pedagogi. Kopā pašvaldībā jaunajā mācību gadā tiks nodarbināti vairāk nekā 1440 pedagogi. Visu pedagogu izglītība un kvalifikācija atbilst 2018.gada 11.septembra MK noteikumu Nr.569 „Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību” prasībām. Saskaņā ar izglītības iestāžu sniegtajām ziņām izglītības iestādēs ir dažas vakantas pedagogu likmes. Izglītības iestāžu vadītāji pauž pārliecību, ka jaunajā mācību gadā būs viss nepieciešamais pedagoģiskais personāls mācību procesa nodrošināšanai.
DPIP ziņojumā par Daugavpils valstspilsētas pašvaldības izglītības iestāžu gatavību 2024./2025.mācību gadam tika minēts arī, ka DPIP mājaslapā ir izveidota jauna sadaļa “Atbalsts un sadarbība izglītojamo izaugsmei” (https://izglitiba.daugavpils.lv/atbalsts-un-sadarbiba-izglitojama-izaugsmei/), kurā ir apkopoti dažāda veida atbalsta un metodiskie materiāli, kas ir domāti izglītības iestādēm, pedagogiem, vecākiem un izglītojamajiem. Savukārt, balstoties uz izglītības kvalitātes monitoringā gūto datu analīzi un realizējot vienotas skolas pieeju, DPIP izvirzīja 2024./2025.mācību gada metodiskā darba prioritātes: ikviena izglītojamā mācību motivācijas sekmēšana individuālajai izaugsmei; izglītojamo sadarbības prasmju attīstīšana daudzveidīgā mācību vidē; lasītprasmes veicināšanas un attīstīšanas stratēģijas dažādos vecumposmos un mācību priekšmetos. Tika minēts arī par tuvākajiem izglītojamo drošību veicinošiem un administratīvā un metodiskā darba pasākumiem (https://izglitiba.daugavpils.lv/metodiskais-darbs/metodiska-darba-prioritates-un-aktivitates/).
Informāciju apkopoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes