Darbs – tā ir mana dzīve un mīlestība Izglītības ziņas

225
Darbs – tā ir mana dzīve un mīlestība

Lolita Valaine-Aizbalte, konkursa „Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2014” Veicināšanas balvas ieguvēja, ir Daugavpils Saskaņas pamatskolas sākumskolas skolotāja.  

Lolitas dzimtā puse ir Preiļu novada Pelēču pagasts. Tur pabeigta Pelēču pamatskola, tad sekojušas mācības Preiļu Valsts ģimnāzijā.  Pēc ģimnāzijas absolvēšanas jaunietes izglītības ceļš aizveda uz Daugavpils Universitāti, kur tika iegūts profesionālā bakalaura grāds pedagoģijā, pēc tam arī profesionālā maģistra grāds sabiedrības pārvaldē. Jau astoto gadu Lolitas dzīvesvieta ir Daugavpils. 

Lolita atzīst, ka pedagoģijas studēšana bija apzināta izvēle, jo gan pamatskolā, gan ģimnāzijā viņai bija savās jomās izcilas skolotājas, kurām gribējās līdzināties. Arī Daugavpils Universitātē bija interesantas lekcijas un izcili pedagogi. Īpaši pateicīga Lolita ir profesorei Elfrīdai Krastiņai,  kura iemācīja domāt un rīkoties it visās situācijās radoši. Jaunā skolotāja ir pārliecināta, ka studēt pedagoģiju ir bijusi pareizā izvēle, ko pozitīvi uztvēra arī ģimenē. Lolita atklāj, ka viņas mammas sapnis bija kļūt par skolotāju, bet dažādu apstākļu sakritības dēļ tas nav piepildījies. Lolita gan smejas, ka mammas sapnis tagad ir piepildījies dubultā – arī Lolitas māsa ir pedagoģe, bet tas nav tas gadījums, kad bērni īsteno vecāku ambīcijas.  Arī tētis vienmēr uzsvēris, cik svarīga loma ir izglītībai.

Kad jānosauc sevi raksturojoši vārdi, Lolita atsaka, ka tas gan labāk jājautā apkārtējiem cilvēkiem, jo sevi raksturot ir sarežģīti. Tomēr izvēle tiek izdarīta un šie vārdi ir: toleranta, izpalīdzīga, stingra, mīļa, darbīga. Jāatzīst, ļoti atbilstoši sākumskolas skolotājai, kuras audzināmie Saskaņas pamatskolā šogad ir 6 – 7 gadus veci bērni – 1.klase! Taujāta par savas klases audzēkņiem, Lolita smaidot brīdina, ka par viņiem var runāt ļoti ilgi, bet īsumā: viņi ir gudri, radoši, zinātkāri, aktīvi, smaidīgi, atjautīgi un noteikti – laimīgi. Jaunā skolotāja stāsta, ka kopā viņi piedalās dažādos konkursos un pasākumos, paši rīko klases pasākumus, lai padarītu krāsaināku ikdienu, kā arī aktīvi piedalās skolas pasākumos un labdarības akcijās. Lolita atzīst, ka ir gandarīta un lepna, ka var būt viņu skolotāja. Skolā strādājot, gadās arī pa kādam kuriozam, bet tie visi ir pozitīvi iekrāsoti.

Skolotājai ir ļoti būtiski atrast ar saviem audzēkņiem kopīgu valodu. Lolita stāsta, ka skolēniem ir dažādas problēmas, kuras pieaugušajiem reizēm šķiet mazsvarīgas, tomēr bērnu sirsniņas ir ļoti jūtīgas, un pat sīka problēma var būt ļoti nomācoša. Jaunā skolotāja uzskata, ka jāmēģina iejusties skolēna „ādā”, jāpalīdz ar padomu, audzēkņus var un vajag samīļot, iedrošināt, paslavēt.  Viņa daudz sarunājas ar bērniem, ieklausās viņos, bet skolēni jūt, ja viņu domas ar patiesu interesi tiek uzklausītas, tad viņi spēj uzticēties un atklāties.

Lai gan Lolita ir jauna skolotāja, kuras bērnība nav aiz augstiem kalniem, tomēr, lai ieinteresētu skolēnus, viņai jāseko līdzi mūsdienu bērnu pasaulē notiekošajam, jāpazīst bērnu grāmatu varoņi, rotaļlietas, spēles, filmas. Konkursante labprāt ļauj saviem audzēkņiem piedalīties visu problēmjautājumu risināšanā, radoši apliecināt savas spējas. Izaicinājums ir radīt tādu vidi un apstākļus klasē, lai katrs bērns justos vajadzīgs.  Protams, jāmeklē pieeja katram bērnam, pielietojot dažādas darba metodes un paņēmienus, un jāļauj bērniem aktīvi līdzdarboties stundās.

Kā jau ierasts sākumskolā, katrs skolotājs ir arī klases audzinātājs, kuram vienmēr (gandrīz režīmā 7/24) jābūt pieejamam gan bērniem, gan vecākiem. Lolita saka, ka, pēc viņas domām, klases audzinātājs ir tas cilvēks, kurš, izmantojot dažādas metodes, veido pozitīvu vidi kolektīvā, organizē pasākumus, konkursus. Klases audzinātājai ir jābūt bērnu uzticības personai, viņa ir tā, kurai bērni vaicās vispirms, ja būs kādi jautājumi. Lolita ļoti augstu novērtē vecāku sniegto atbalstu un sadarbību, kas palīdz veidot saliedētu klases kolektīvu.

Jaunā pedagoģe, domājot par gandarījumu darbā, saka, ka to sagādā iespēja redzēt skolēnus laimīgus, ieinteresētus uzzināt daudz ko jaunu, vēl nezināmu. Gandarījumu sagādā pilnīgi katra bērna sasniegumi un panākumi. Lolita stāsta, ka jau šajā vecumā ir bērni, kuri klausās ziņu raidījumu „Panorāma”, tad dalās ar dzirdēto, apspriež, pārrunā, izsaka savas domas un secinājumus, kuri ir visai interesanti. Ilgi Lolitai nav jādomā par grūtībām darbā – traucē nepārtrauktās reformas izglītības jomā.

Sākumskolas skolotāja darba diena, kā šķiet, ir nebeidzami gara… Un tomēr – brīvajā laikā Lolita meistaro konfekšu pušķus, darina no saldumiem ežus, egles, kuģus, ko dāvina saviem mīļajiem cilvēkiem. Vēl viņai patīk veidot ziedus no baloniem un dāvināt saviem skolēniem. Jaunā skolotāja aizraujas arī ar dažādu rotu darināšanu. Taujāta, kad laime sniedz roku un ir blakus, Lolita pasmaida un saka, ka ir laimīga, kad lasa kādu interesantu grāmatu, bet vispilnīgāk šo sajūtu izbauda savā ģimenē un Saskaņas pamatskolā. 

Sapņojot par nākotni pēc pavisam nedaudziem – desmit – gadiem, Lolita saka, ka redz to tā: „Tāpat kā tagad, skola būs otrās mājas skolēniem, bet es – bērnu otrā mamma. Skolā būs gaiša, draudzīga vide. Visi bērni skolā būs laimīgi. Skola būs tā gaismas pils, kura bērniem sniegs augstu izglītības līmeni. Domāju, ka augs arī skolotāja profesijas prestižs.”

Lolita domā, ka skolotāju kolektīvs atšķiras no citiem ar to, ka tam ir kopīgi mērķi – sniegt zināšanas, rūpēties, lai visi bērni ir laimīgi, savukārt, skolotāja darba priekšrocība ir, esot kopā ar bērniem, vienmēr būt jaunam, justies priecīgam un laimīgam.

Uzzinot par konkursu un to, ka skola viņu izvirza dalībai tajā, Lolita bija patīkami pārsteigta par izrādīto uzticību un darba augsto novērtējumu. Skolotāju dienai veltītā pasākuma laikā, dzirdot par Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes Veicināšanas balvas iegūšanu, Lolita patiesi priecājās – arī pilsētas mērogā viņas darbs ir pamanīts!

            Un atkal nedaudz par nākotni – kādi ir Lolitas vēlējumi skolai, skolotājiem, skolēniem un sev? Un pēc neliela pārdomu brīža skan: „Skolai – saglabāt savu šarmu! Skolotājiem – būt laimīgiem savās ģimenēs un darbā! Skolēniem – būt zinātkāriem, radošiem, neatlaidīgiem! Lai Latvijā daudz gudru un laimīgu cilvēku!”

 

Informāciju sagatavoja:

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes

sabiedrisko attiecību speciāliste

Anita Pleša

t.65407434

Izmantojiet Google Translate, lai tulkotu vietni

Daugavpils valstspilsētas pašvaldība neuzņemas atbildību par tulkojuma precizitāti!