Lēnām, pacietīgi, pārdomāti – un uz priekšu! Izglītības ziņas
2011.gada 8.septembrī darbu uzsāka Daugavpils Iekļaujošas izglītības atbalsta centrs, kas tika izveidots Eiropas Sociālā fonda projekta "Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide" Nr.2010/0330/1DP/1.2.2.4.1/10/IPIA/VIAA/001 ietvaros. Centra atklāšana notika 21.septembrī, un tagad tajā strādā piecas speciālistes: vadītāja Raisa Latiša, logopēde Velta Prokofjeva, speciālā pedagoģe Edīte Subatoviča, psiholoģe Linda Tjapko un lietvedības pārzine sekretāre Sandra Kokina.
24.septembrī Iekļaujošas izglītības atbalsta centrs aicināja amatpersonas un sadarbības partnerus, lai kopīgi atskatītos uz paveikto un iezīmētu turpmākos darbības virzienus. Centra darbinieces diendienā strādā, lai īstenotu tā pamatfunkcijas: nodrošinātu pedagoģiski medicīniskās komisijas darbu Daugavpilī; izvērtētu izglītojamo spējas un ieteiktu piemērotāko izglītības programmu; koordinētu un izglītotu konsultatīvās atbalsta teritorijas pedagoģiski medicīnisko komisiju speciālistus; organizētu informējošus un izglītojošus pasākumus; konsultētu izglītības iestāžu darbiniekus, izglītojamo vecākus, medicīnas darbiniekus u.c., kā arī sadarbotos ar ārstiem, sociālajiem dienestiem, bāriņtiesām, NVO. Centram ir sava konsultatīva atbalsta teritorija: Daugavpils, Ilūkstes, Līvānu, Preiļu, Aglonas, Krāslavas, Dagdas, Riebiņu un Vārkavas novadi. Ir izveidojusies noturīga un rezultatīva sadarbība ar dažāda profila ārstiem, Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes speciālistiem, vispārējās izglītības iestādēm, nodrošinot aktuālu jautājumu tūlītēju atrisināšanu.
Centra darbību statistiski raksturo daudzi skaitļi. Pirmajā darbības gadā novadīti 27 semināri: 23 semināri pedagogiem, 2 semināri vecākiem, 1 seminārs PMK speciālistiem un 1 seminārs cita novada IIAC speciālistiem, kopskaitā 631 dalībniekam. Novadītas 36 Daugavpils pilsētas pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas sēdes, izvērtētas 368 izglītojamo spējas, veselības stāvoklis, attīstības līmenis un ieteiktas atbilstošas izglītības programmas. Konsultācijas sniegtas 472 izglītības iestāžu darbiniekiem, 648 vecākiem, 33 medicīnas darbiniekiem, 61 pašvaldību sociālo dienestu, bāriņtiesu pārstāvjiem. Veikta 550 izglītojamo individuāla izpēte, nepieciešamības gadījumā organizēta iespēja apmeklēt 10 bezmaksas logopēdiskās nodarbības 6 -7 gadus veciem bērniem, kā arī saņemt vairākkārtējas psihologa konsultācijas dažādu vecumu izglītojamiem un viņu vecākiem. Centra darbinieces turpinājušas pilnveidot savu profesionālo meistarību, apmeklējot 16 seminārus Rīgā, Liepājā un Rēzeknē. Projekta ietvaros veicamo funkciju īstenošanas gaitā konsultatīvā atbalsta teritorijā apmeklētas 24 izglītības iestādes.
Centra speciālistes ar gandarījumu atzīmē pozitīvos sasniegumus: skolas ir sākušas atbalsta pasākumu īstenošanu bērniem ar funkcionāliem traucējumiem; skolu atbalsta komandas strādā pie individuālo izglītības plānu izstrādes; speciālisti un skolu pārstāvji ir gatavi sniegt atbalstu bērniem, kuriem ir funkcionālie traucējumi. Lai gan paveikt ir izdevies daudz, grūtības sagādā tas, ka nepietiekamā finansējuma dēļ vispārizglītojošās izglītības iestādes reāli nespēj pilnā mērā nodrošināt atbalsta sistēmu (trūkst psihologa, speciālā pedagoga, sociālā pedagoga, logopēda un pedagoga palīga stundu), kas mērķtiecīgi strādātu ar bērniem, kuriem ir funkcionālie traucējumi. Klasēs ir daudz izglītojamo, bet klasēs, kurās iekļauti bērni ar speciālām vajadzībām, vēlams, lai būtu mazāk par 20 izglītojamajiem. Nepietiekams ir arī nodrošinājums ar piemērotiem mācību līdzekļiem, daudzus mācību materiālus skolotāji gatavo paši.
Noslēdzot stāstījumu par paveikto, centra vadītāja Raisa Latiša izteica visu kopīgās vēlmes un cerības: lai visas Latvijas skolas būtu pilnībā nodrošinātas ar atbalsta personālu; lai skolām, kur ir integrēti bērni ar funkcionāliem traucējumiem, būtu iespēja komplektēt izglītojamo skaitu klasēs līdz 20 skolēniem; lai skolās un sabiedrībā kopumā pret īpašajiem bērniem būtu īpaša, sirsnīga attieksme; lai uzmanības centrā būtu bērns, nevis traucējums; lai Daugavpilī būtu licencēta programma izglītojamiem ar garīgās veselības traucējumiem.
ESF projekta "Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide" eksperte Natālija Pēterāne izteica gandarījumu par Daugavpils centra aktīvo un ļoti veiksmīgo darbību, pateicās Daugavpils pilsētas pašvaldībai par atbalstu centra izveidē, nodrošinot pilnas likmes visiem centra darbiniekiem un tādējādi radot apstākļus pilnvērtīgam un sekmīgam darbam. Latvijā projekta ietvaros ir izveidoti astoņi atbalsta centri un Daugavpils centru raksturo stabils, plānveidīgs darbs, izprotot darbības mērķus.
Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes vadītāja Marina Isupova apliecināja, ka centra izveide un darbība ir būtiski uzlabojusi izpratni un attieksmi jautājumos par iekļaujošo izglītību, veicinot sadarbību starp visam ieinteresētajām pusēm.
Par veiksmīgo sadarbību centram pateicās Daugavpils Logopēdiskās internātpamatskolas – attīstības centra metodiķe Ilona Valentanaviča, Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes speciāliste bērnu tiesību aizsardzības jautājumos Maija Lazdāne, Daugavpils pilsētas speciālo pirmsskolas izglītības iestāžu metodiķe Jekaterina Jankovska. Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes pirmsskolas izglītības darba speciāliste Ingrīda Zeļenkova un skolu psihologu MA vadītāja Anastasija Petrovska atzīmēja, ka profesionāli tiek sniegtas konsultācijas vecākiem: esot vienotam centram, jebkura problēma tiek operatīvi, secīgi un pēctecīgi risināta, izmantojot dažādus atbalsta pasākumus.
Ilūkstes novada pedagoģiski medicīniskās komisijas vadītāja Inese Vuškāne atzīmē, ka Daugavpils iekļaujošas izglītības atbalsta centra darbinieki ir atvērti, zinoši speciālisti, kuri ir īsti savas jomas profesionāļi. Visu nepieciešamo informāciju un palīdzību tagad iespējams saņemt Daugavpilī, nevis Rīgā, tādējādi ekonomējot laiku, ātri un produktīvi atrisinot profesionālos jautājumus.
Katram savs ātrums un ceļš – šie vārdi ir kļuvuši par Daugavpils Iekļaujošas izglītības centra moto. Tie precīzi izsaka to attieksmi, kurai būtu jāveidojas sabiedrībā, pieņemot katra cilvēka individualitāti un neatkārtojamību.
Eiropas Sociālā fonda projekts "Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide" Nr.2010/0330/1DP/1.2.2.4.1/10/IPIA/VIAA/001
Informāciju sagatavoja:
Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša,
t. 65407434