Drošiem soļiem – tikai uz priekšu! Izglītības ziņas
Atraktīvs un aktīvs, dzīvespriecīgs un mērķtiecīgs – tāds ir pirmais iespaids par konkursa “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2017” laureātu, Swedbank dāvanu kartes ieguvēju, Daugavpils 3.vidusskolas skolotāju Nauri Kupcovu. Konkursam iesniegtā videovizītkarte labi raksturo jauno pedagogu, bet kas palicis “aiz kadra”, mēģināsim noskaidrot.
Vizītkartes radītās aizdomas izrādās pamatotas – Nauris ir īstens un krietns latgalietis, jo dzimis Viļānos. Skolas gaitas sākušās un noslēgušās Viļānu vidusskolā, pēc kuras absolvēšanas patstāvīgi un ļoti apzināti tika izvēlētas pedagoģijas studijas. Ģimene vienmēr ir atbalstījusi visas Naura idejas un tāpat notika arī reizē, kad bija jāizvēlas nākotnes profesija. Turklāt ģimenē tā nebūt nebija neparasta izvēle – Naura vecmamma ļoti ilgus gadus, līdz pat pensijai, strādāja par vācu valodas skolotāju Maltas vidusskolā.
Kā jau Latgales patriotam, Naurim nekur tālu nebija jādodas – tepat Daugavpils Universitātē tika studēta vēsture un iegūts profesionālā maģistra grāds, kļūstot par vēstures un sociālzinību skolotāju. Un ko tālāk? Naura aktivitāte nemaz nepieļautu izvēlēties kādu rutīnas un noteikta darbalaika amatu, tāpēc, protams, vienīgā pareizā izvēle ir skola. Jo, kā saka Nauris: “Gribējās apgūt kaut ko jaunu, kur varētu sniegt savu ieguldījumu, piemēram, darbojoties ar bērniem.” Turklāt skolotāja darbs, Nauraprāt, ir prestižs, cienījams un būs vienmēr.
Un tā 2015./2016.mācību gadu Nauris uzsāk 3.vidusskolā kā pedagogs, mācot Latvijas un pasaules vēsturi, sociālās zinības un ekonomiku. Strādāt skolā nav ne viegli, ne vienkārši, vēl nopietnāks lēmums ir izvēlēties šo darbu. Vai sevi raksturojot, Nauris izmantotu vārdu “pārgalvīgs”? Te nu jaunais skolotājs piedāvā citus variantus, un tie ir “aktīvs, radošs, drosmīgs, pozitīvs, pārliecināts par saviem spēkiem”. Skolotājam, kurš sevi tā raksturo, tika piedāvāta iespēja mācīt skolēnus no 6.klases līdz 12.klasei. Nauris atzīst, ka viņa audzēkņi ir dažādi, tāpēc katram ir nepieciešama sava pieeja, lai attīstītu viņu radošumu un loģisko domāšanu. Spurainie pusaudži nav tā vienkāršākā mērķauditorija, to Nauris atzīst, bet kopīgu valodu ar skolēniem ir izdevies atrast, jo jaunais pedagogs ir ļoti atvērts un komunikabls. Bērni ļoti labi atšķir īstumu no samākslotības, tāpēc jaunais skolotājs ir kļuvis par “savējo”. Pasaulē noteikti ir daudz aizraujošāku lietu par mācību stundām – kā lai piesaista skolēnu uzmanību un rada interesi? Nauris atklāj savu recepti: “Katru reizi ienāku klasē ar domu, kā gan viņus motivēt mācīties, un praktiski es vienmēr cenšos visu saistīt ar notikumiem, kas notiek mūsdienu pasaulē”. Nauris smejot pastāsta, ka kļuvis ne tikai par skolotāju, bet arī par tēti! Uz manu jautājumu par zēnu vai meiteni, atbilde ir – gan zēni, gan meitenes! Neizpratne pieaug, tāpēc Nauris, lai ieviestu skaidrību šajā tēmā, kļūst nopietns un atklāj, ka ir 10.b klases audzinātājs, kas ir interesanti, jo jārūpējas par veselas klases labklājību, jāzina, kur katrs piedalās vai, gluži otrādi, kāpēc nav skolā. Īsāk sakot, klases audzināšana ir kā vecāku rūpes par saviem bērniem. Nauris uzskata, ka arī skolotāju darba kolektīvs ir draudzīgs, kā ģimene, tāpēc skolā jaunais pedagogs jūtas ļoti mājīgi un ērti.
Taujāts par to, kas skolotāja darbā šķiet visinteresantākais, jaunais pedagogs atzīst, ka tas, ka viss pastāvīgi mainās un attīstās, savukārt gandarījumu sagādā bērnu ieinteresētība, paldies vārdi, rezultāts, ko viņi ir sasnieguši. Dzīvē ir daudz problēmu, tāpēc interesanti, kādas trīs sagādā Naurim visvairāk galvassāpju? Naurim galva nesāp vis, jo problēma ir tikai viena – tas ir laiks, kura nekad nepietiek, jo ļoti daudz jāstrādā un tādējādi maz laika tiek veltīts sev un ģimenei. Tad jau bez skolas Naura dzīvē nekā cita nav! Te nu es kļūdos un jūs arī – jaunais censonis tomēr atrod laiku muzicēšanai folkloras kopā “Dyrbyni” un uzņēmējdarbībai, nodarbojoties ar internetmarketingu, blogingu, jauniešu izglītošanu par uzņēmējdarbības jautājumiem un kopā ar viņiem veidojot uzņēmumus “hand made”. Mācoties Daugavpils Universitātē, ir spēlēts arī teātris, bet pēdējā laikā aktiermākslas prasmes tiek izmantotas, kopā ar folkloras kopu “Dyrbyni” iestudējot kādu koncertuzvedumu. Tad jau laika tomēr ir pietiekami daudz, vai arī tas ir labs laika menedžments – varbūt Nauris varētu dalīties pieredzē, kā var paveikt tik daudz! Bet nav jau brīnums, ka Nauris paspēj tik daudz – viņš vienkārši tiecas pēc laimes, jo, kā atzīst pats, laimīgs ir tad, kad ir cilvēkos un var darīt kaut ko cilvēku un savā labā.
Uzzinot par konkursu un to, ka skola viņu izvirza dalībai tajā, Nauris nodomājis: “Tas ir forši, tā ir iespēja sevi pierādīt.” Un jaunajam pedagogam tas ir izdevies lieliski!
Nauris nekad nav gājis pie zīlnieces vai astrologa, lai noskaidrotu, kas gaidāms nākotnē, bet pats gan neatsakās pafantazēt par to, kas notiks pēc 10 gadiem. Un tā – Nauris Kupcovs joprojām būs Daugavpilī, strādās skolā, kura jau tagad pastāvīgi attīstās un drīz vien tagadējo mācību procesu nomainīs kompetenču izglītība. Vai tā būs aktuāla arī pēc 10 gadiem, to gan Nauris neņemas apgalvot. Sevi Nauris redz jau kā gana pieredzējušu pedagogu skolā, kurā skolēniem būs iespēja sagatavoties mūsdienu mainīgajai pasaulei. Un šis “gana pieredzējušais pedagogs” joprojām palīdz skolēniem tikt galā ar jautājumiem un meklē ar viņiem kopā atbildes.
Nauris novēl savai skolai pastāvīgi attīstīties un mainīties, lai bērni tajā gribētu mācīties, skolotājiem – pacietību, būt pozitīviem un aktīviem, lai bērniem būtu interesanti un viņi varētu lepoties ar saviem skolotājiem. Bet sev – veiksmi turpmāko plānu realizācijā, jo nedrīkst stāvēt uz vietas, ir jāiet uz priekšu, jo jaunatne mainās kopā ar pasauli! Mums atliek vien pievienoties šiem vēlējumiem! Lai izdodas!
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša
t.65407434