Vidusskolas posma latviešu valodas un literatūras skolotāju pieredzes apmaiņas seminārs „Darbs ar tekstu” Izglītības ziņas
Prasme izteikties latviski ir cieši saistīta ar katra cilvēka vispārējo valodas prasmes līmeni, bet galvenais nosacījums ir un paliek uzrakstītā teksta saprotamība un nepārprotamība. Tātad šodien vidusskolēnam ir jāmācās strādāt ar tekstu, ir jāapgūst iemaņas to analizēt un rakstiski izklāstīt savas domas, ievērojot visas pareizrakstības normas.
Darbs ar tekstu ir iekļauts arī latviešu valodas centralizētajā eksāmenā 12.klasei. Pagājušā gada eksāmena rezultāti rāda, ka tieši viszemāko novērtējumu Latvijā skolēni ieguvuši eksāmena 2.daļā, kas saistīta ar teksta izpratni. Droši vien daudzi skolotāji, ieraugot vērtējumu, uzdeva sev jautājumu – kāpēc rezultāti ir tieši tādi, kas nav izdarīts un kas vēl būtu jāizdara...
Arī mūsu pilsētas Daugavpils 15.vidusskolas skolotājas Ilona Bohāne un Santa Lukaševiča mēģināja rast atbildes uz šiem jautājumiem seminārā „Darbs ar tekstu” (kā veiksmīgāk sagatavot skolēnus 12.klases Latviešu valodas centralizētā eksāmena 2.daļai). Seminārs notika š.g. 19.novembrī un to apmeklēja 22 skolotājas, kuras mūsu pilsētas 12.klašu skolēniem māca latviešu valodu.
Semināra mērķis bija iepazīstināt klātesošos ar dažāda veida izstrādnēm, kas varētu palīdzēt skolēniem nostiprināt zināšanas, strādājot ar tekstu. Tā kā eksāmenos uzdevumu formulējumi un struktūra ik pa laikam mainās, skolotājas izstrādāja uzdevumus, kas skolēniem liks uzmanīgi izlasīt uzdevuma nosacījumus un tikai tad ķerties klāt uzdevumu izpildei.
Ikviens semināra apmeklētājs ieguva mapi ar materiāliem, kas ļaus skolotājiem mācību stundās, konsultācijās vai fakultatīvajās nodarbībās pilnveidot un nostiprināt zināšanas, kā strādāt ar tekstu. Semināra vadītājas bija izstrādājušas divus eksāmena 2.daļas darba komplektus. Vienā piedāvāti praktiski ieteikumi, kā var strādāt ar tekstu, bet 2.komplekts ļaus skolēniem pašiem veikt uzdevumus. Interesanti un noderīgi skolotājiem būs materiāli par to, kā strādāt ar valodas līdzekļiem un kuri tad īsti ir leksiskie, morfoloģiskie un sintaktiskie valodas līdzekļi.
Gribētos, lai šāda veida semināru novadīšana kļūtu par tradīciju. Stāstot par savu darbu un visiem kopā diskutējot, mēs nonākam pie virziena, kurā mums visiem jāstrādā. Mūsdienu skolēns un latviešu valodas eksāmena prasības neļauj skolotājam nolaist rokas, bet aicina arvien meklēt veiksmīgus risinājumus.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils 15.vidusskolas
latviešu valodas un literatūras skolotāja
Santa Lukaševiča