Kursi Reikjavīkā: Mācāmies jogu un meditāciju Islandē Izglītības ziņas
Vai joga un meditācija var būt saistītas ar auksto ziemeļvalsti Islandi? Protams, ja vien tās ietilpst Erasmus+ apmācībā. No š.g. 22.augusta līdz 27.augustam Eiropas Savienības Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr.1 (KA1) skolu izglītības sektora projekta Nr.2022-1-LV01-KA121-SCH-000052565 ietvaros Daugavpils Zinātņu vidusskolas sporta un veselības skolotāji Sergejs Smirnovs un Sergejs Vasiļjevs apmeklēja apmācības kursu “Yoga, Meditation for a Mindful Education” Reikjavīkā, Islandē, lai pilnveidotu sevi un iegūtu jaunas zināšanas, apgūtu meditācijas un relaksācijas uzdevumus un spēles, uzmanību attīstošos uzdevumus, kuros tika izmantoti jogas paņēmieni.
Kursa galvenie mērķi ir atvieglot pieaugušo izpratni par apzinātības, meditācijas un jogas idejām un pietiekami vienkāršot tās, lai tās varētu nodot bērniem un pusaudžiem; lai savienotu spēli, relaksāciju, koncentrēšanos un līdzsvaru, kā arī ļautu viņiem izzināt sevi un savu iekšējo būtību. Papildus iepriekšminētajām priekšrocībām bija iespēja uzzināt, kā tas veicina radošumu.
Pirmā diena iesākās ar kursu dalībnieku iepazīšanos un skolas prezentāciju. Šo kursu programmu atbrauca apgūt arī skolotāji no Spānijas, Francijas, Vācijas un Slovākijas. Komunicējot tādā starptautiskā komandā, kļuva skaidrs, ka šī tēma ir aktuāla vairākās valstīs un skolotāji redz tās lietderību mūsdienu izglītības procesā, īpaši ņemot vērā jauno realitāti – attālināto mācību procesu.
Nākamajā dienā iegūtās teorētiskās zināšanas tika izmantotas praktiskajās nodarbībās “Dzīvo tagad!”
Turpmākās nodarbības tika veltītas tēmai “Relaksācija un meditācija”, kuru laikā dalībnieki apguva elpošanas tehniku, vingrinājumus muskuļu atslābināšanai un līdzsvarošanai, kā arī izmēģināja spēles psihoemocionalitātes attīstīšanai.
Joga un meditācija secīgi nomainīja viena otru šajā programmā piedāvātajās nodarbībās. Katra nodarbība tika sadalīta teorētiskajā un praktiskajā daļā ar pārtraukumu starp sesijām. Visas piedāvātās aktivitātes tika pielāgotas skolēnu vecumam un vajadzībām. Sesijas bija motivējošas un arī izklaidējošas, lai skolotāji, atgriežoties skolā, varētu likt lietā visu, ko ir iemācījušies. Lai to izdarītu, tika izmantota jautra un līdzdalību veicinoša metodika, piemēram, skatoties video, spēlējot spēles, daloties emocijās un domās, kā arī iespēja “atmodināt” bērnu ikvienā.
Kursu laikā bija aizraujoši nodarboties ar mandalu krāsošanu, kā arī veidot sensoru pudeli, dejot, atkārtojot cita dejotāja kustības. Darbs ar radošumu izraisīja lielu interesi.
Pēdējās dienas laikā kursa dalībniekiem bija iespēja piedalīties spēlēs, kuras attīsta komunikācijas prasmes un uzmanību.
Pēcpusdienā kursu organizatori piedāvāja iepazīties ar Islandes dabu, apmeklējot Atlantijas okeāna krastu, geizerus, ūdenskritumu Gulfosu un sajust dabas spēku un skaistumu.
Iegūtās zināšanas palīdzēs pilnveidot un dažādot mācību procesu, attīstīt ne tikai fizisko, bet arī saglabāt mentālo veselību gan skolēniem, gan skolotājiem. Tās dažādos sporta un veselības nodarbības un neapšaubāmi var būt izmantotas gan klātienes, gan neklātienes mācību procesā.
Daugavpils Zinātņu vidusskolas Erasmus+ programmas akreditācijas projektu Nr. 2022-1-LV01-KA121-SCH-000052565 līdzfinansē Eiropas Savienība. Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras mājaslapā www.viaa.gov.lv sadaļā Erasmus+.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils Zinātņu vidusskolas
sporta skolotāji
Sergejs Vasiļjevs,
Sergejs Smirnovs