Attālinātais mācību process Daugavpils skolās: pirmā mēneša secinājumi Izglītības ziņas
Jau pagājis mēnesis kā Latvijas izglītības iestādēs tiek organizēts attālināts mācību process. Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde sadarbībā ar skolu administrāciju, skolēniem, skolotājiem un vecākiem katru nedēļu veic aptaujas, lai gūtu atgriezenisko saiti par mācību procesa īstenošanu un norisi Daugavpils pilsētā ar mērķi uzlabot un plānot veiksmīgāku turpmāko darbu.
Apkopojot iegūto informāciju, var secināt, ka šo četru nedēļu laikā ir izveidota un uzlabota saziņas sistēma ar vecākiem un skolēniem. Jāatzīmē, ka mācību gada pēdējā mācību mēnesī būtiski ir konkretizēt sasniedzamos rezultātus, vienoties par mācību gada noslēguma pārbaudījumiem un to grafiku. Pēc pēdējās veiktās aptaujas redzams, ka Daugavpils izglītības iestādes jau ir informējušas vecākus un skolēnus par vērtēšanas principiem otrā semestra noslēgumā.
Aktuāli ir arī plānot skolēniem atbilstošu kopējās slodzes apjomu. To iespējams veikt, skolotājiem sadarbojoties vienas klases ietvaros un vienojoties par mācību satura apjomu katrā mācību priekšmetā vai piedāvāt kombinētus uzdevumus. Vairākās Daugavpils skolās jau tiek izmantota šī iespēja un pieredze.
Svarīgi ir piedāvāt skolēniem sistemātisku un mērķtiecīgu atbalstu mācību procesa norisē. To sekmīgi nodrošina individuālās konsultācijas un tiešsaistes mācību stundas. Laika posmā no 6.-16.aprīlim saskaņā ar skolu direktoru sniegtajām ziņām visos vecumposmos tika organizētas tiešsaistes stundas gan visai klasei, gan skolēnu grupām. Pārsvarā tās ir bijušas matemātikas un valodu stundas. 1.-3.klašu posmā tikai šīs nedēļas laikā ir novadītas 223 mācību stundas, 4.-6.klasēs – 648, 7.-9.klasēs – 940, bet 10.-12.klasēs – 833 stundas. Daļa skolotāju, lai nodrošinātu papildus atbalstu skolēniem, izmanto arī izglītojošā TV kanāla „Tava klase” sagatavotās mācību stundas.
Izglītības un zinātnes ministrija arī ir veikusi EDURIO aptauju par attālinātajām mācībām, lai noskaidrotu šo mācību pozitīvos aspektus un nepieciešamos uzlabojumus. Salīdzinot Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes veikto aptauju ar EDURIO aptaujas rezultātiem, var secināt, ka tur minētie secinājumi līdzīgi un noderīgi veiksmīgākai izglītības procesa nodrošināšanai.
Jaunā mācīšanās forma prasa arī sociāli emocionālo atbalstu skolēniem, vecākiem un skolotājiem. Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde un skolu administrācija regulāri gūst atgriezenisko saiti par attālināto mācību procesu skolās, atbalsta visas iesaistītās puses, reaģējot uz problēmsituācijām.
Aptaujās ir skatāmas vairākas pozitīvas atziņas par attālināto mācību procesu. Piemēram, skolēni norāda, ka viņiem patīk piedāvātie radošie darbi, kad var darboties kopā ar vecākiem, piedāvātie uzdevumi attīsta prasmi patstāvīgi meklēt informāciju un tiek iegūtas prasmes IT jēgpilnai lietošanai. Vecāki, savukārt, uzsver, ka skolas sadarbība ar ģimeni ir ciešāka, nekā jebkad. Tāpat vecāki pauž viedokli par to, cik svarīgi visām bērna izglītošanā iesaistītajām pusēm sadarboties un katru dienu sarunāties ar bērniem par to, kā veicās skolā.
Skolotāji atzīst, ka attālināto mācību laikā pilnveidojas skolēnu patstāvīgās mācīšanās iemaņas un tai pat laikā būtiski ir turpināt apgūt pašvadītas mācīšanās prasmes. Skolotāji apgalvo, ka ir pilnveidojušās arī IT prasmes, kas ir noderīgas tiešsaistes nodarbību veidošanā un norisē, kā arī vecāku sapulču organizēšanā.
Kā pozitīvu sasniegumu ir jānorāda arī izglītības iestāžu prasme definēt sasniedzamos rezultātus, analizēt paveikto un pastāvīgi uzlabot mācību procesu.
Lai gan skolas rūpīgi skaidroja vecākiem un skolēniem attālinātā mācību procesa norisi, jāatzīst, ka attālinātais mācību process ir jauna mācību darba forma, kurā atsevišķiem skolēniem ir grūtības iekļauties un rodas stresa situācijas. Mācības attālināti šiem skolēniem prasa daudzas darba stundas un bieži nepieciešama vecāku palīdzība. Ir skolēni, kuriem ir grūti patstāvīgi saprast uzdevumu nosacījumus, bieži ir nepieciešami tiešsaistes skaidrojumi un konsultācijas, tēmas atslēgas vārdu vārdnīcas latviešu valodā un svešvalodā. Attālinātā mācību procesa rezultātu bieži pozitīvi ietekmē sakārtots skolēnu dienas režīms mājās. Daudzi skolēni un vecāki atklāja, cik svarīgi ir veidot patstāvīgā mācību darba iemaņas un iemācīties komunicēt par uzdoto mācību materiālu. Visos šajos gadījumos kā vienīgais risinājums ir individuāla skolēna, mācību priekšmeta skolotāja vai klases audzinātāja un vecāku komunikācija par to, kā risināt radušos sarežģījumus un kopīgi panākt vēlamo sasniedzamo rezultātu.
Šī ir pirmā attālināto mācību pieredze Latvijas skolās, kuras laikā gūtās atziņas noderēs arī tad, kad skolēni un skolotāji atgriezīsies ierastajā mācību vidē skolās.
Pielikumā Edurio aptaujas rezultāti: https://home.edurio.com/izm-attalinato-macibu-rezultati
Informāciju sagatavoja
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde