Deputāti uzklausīja informatīvo ziņojumu par “Daugavpils lidosta” attīstību Pašvaldības ziņas
27. jūlijā Daugavpils pilsētas domes sēdes laikā deputātiem prezentēja Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Daugavpils lidosta” valdes locekļa informatīvais ziņojums par komercdarbības veikšanu.
“SIA "Daugavpils lidosta" tika reģistrēta 2005.gada 19.jūlijā. Tās pamatdarbības nodrošināšanai uzņēmums 2006.gada 9.jūnijā nopirka zemesgabalu Daugavpils novadā, Naujenes pagastā, "Lociki", 231,77 ha platībā ar tajā esošām palīgēkām un lidlauku. Pirkuma summa sastādīja 1 528 165,00 euro. Darījuma finansēšanai uzņēmums paņēma kredītu bankā 1 499 707,00 euro apmērā uz 15 gadiem. Iegādātais n/ī kalpoja kā kredīta nodrošinājums un pašlaik ir ieķīlāts par labu bankai.”
Laika periodā no 2005.gada līdz 2017.gadam par SIA „Daugavpils lidosta” valdes locekļiem bija Viktors Koltunovs, Jevģēnijs Sohņenko, Vitors Puzāns, Jānis Kudiņš, Ingrīda Gradkovska, Svetlana Krapivina, Līga Līce, Nikolajs Jefimovs.
Uz doto brīdi SIA „Daugavpils lidosta” pamatkapitāla apmērs sastāda EUR 2 181 709,00. Kapitālsabiedrības valde sastāv no vienas personas. Uz 2017.gada 24.jūliju SIA „Daugavpils lidosta” rīcībā esošo naudas līdzekļu atlikums sastādīja EUR 132 849,16. Pašlaik SIA ir nodarbināti 2 cilvēki: grāmatvedis (darba alga - bruto EUR 335,00 mēnesī) un valdes loceklis (darba alga bruto EUR 640,00 mēnesī).
Aizdevuma pamatsummas atlikums sastāda EUR 571 830,64. Aizdevuma atmaksas termiņš ir 2021.gada 8.decembris. Par 2017.gada pirmo pusgadu sabiedrības zaudējumi sastādīja EUR 23 570,00.
2015.gada 27.jūnijā tika anulēta vispārējas aviācijas lidlauka “Daugavpils” apliecība, tādējādi uz doto brīdi SIA “Daugavpils lidosta” īpašumā esošais lidlauks nav sertificēts.
SIA “Daugavpils lidosta” nespēja piesaistīt eirofondu finansējumu 2007.–2013.gada plānošanas periodā. Savukārt Eiropas Savienības struktūrfondi un Kohēzijas fonda darbības programmas 2014.—2020.gadam vairs neparedz lidostu infrastruktūras uzlabošanas pasākumu atbalstīšanu.
Pēc speciālistu prognozēm SIA „Daugavpils lidosta” attīstības perspektīvas varētu norisināties trijos virzienos:
- komerciālā lidlauka atjaunošana,
- vispārējās aviācijas lidlauka attīstīšana vai,
- helikopteru laukuma attīstīšana.
Atbilstoši eksperta viedoklim komerciālā lidlauka sākotnējās atjaunošanas izmaksas sastādīs minimāli EUR 25,5 miljoni. Savukārt, papildus izdevumi lidojumu tīkla un lidostas operacionālās infrastruktūras uzturēšanai, ņemot par pamatu Liepājas lidostas atjaunošanas projekta pieredzi, papildus izmaksātu vismaz EUR 1,5 miljoni gadā. Jāatzīst, ka dotajā gadījumā kapitālsabiedrība strādās ar zaudējumiem, nespējot nosegt visas operacionālās izmaksas. Tādējādi katru gadu būs nepieciešami regulārie ieguldījumi no pašvaldības budžeta 80-90% apmērā (aptuveni EUR 1,2 – 1,35 miljoni) no sabiedrības katra gada operacionālām izmaksām.
Vispārējās aviācijas lidlauka attīstības sākotnējās izmaksas varētu sastādīt līdz EUR 9,7 miljoniem. Atšķirībā no komerciālā lidlauka vispārējās aviācijas lidlauks ir paredzēts izmantošanai gaisa kuģiem ar maksimālo pacelšanās masu līdz 5700 kilogramiem. Minētais lidlauka veids nav paredzēts komerciāliem kravu un pasažieru gaisa pārvadājumiem. Operacionālās izmaksas infrastruktūras uzturēšanai un personāla atalgojumam varētu sastādīt vismaz EUR 101 000,00 gadā. Prognozēts, ka sabiedrība joprojām strādās ar zaudējumiem un pašvaldībai kā īpašniekam katru gadu būs jāsedz sabiedrības operacionālās izmaksas 100% apmērā.
Helikoptera laukuma attīstības projekta sākotnējās izmaksas varētu sastādīt līdz EUR 1,7 miljoniem. Operacionālās izmaksas infrastruktūras uzturēšanai un personāla atalgojumam varētu sastādīt vismaz EUR 100 000,00 gadā. Prognozēts, ka pie šāda attīstības scenārija sabiedrība strādās ar zaudējumiem un pašvaldībai kā īpašniekam katru gadu būs jāsedz sabiedrības operacionālās izmaksas aptuveni 100% apmērā.
2018.gadā SIA „Daugavpils lidosta” darbības turpināšanai un kredītsaistību segšanai būs nepieciešami naudas līdzekļi minimāli EUR 150 000,00 apmērā, kas tiks pieprasīti no pašvaldības budžeta.
Kā informēja Domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš, uz šo brīdi attiecībā uz lidostas nākotni pašvaldība var lūgt banku samazināt kredīta procentus un turpināt meklēt investorus, jo attīstīt lidostu tikai ar pašvaldības līdzekļiem nav iespējams.
Pilns informatīvais ziņojums ir pieejams šeit