Sjao Ciņs (Hsiao Chin) (Ķīna) „Mans sākums ir manas beigas”
Šī Sjao Ciņa retrospektīva Marka Rotko mākslas centrā ir brīnišķīga iespēja Eiropai iepazīt mākslinieku, kura darbs nav vienkāršojams līdz tikai Ķīnai vai tikai Eiropai raksturīgām kvalitātēm. Tas ir abējāds. Sjao Ciņs ir dzimis Šanhajā 1935. gadā, un viņa daiļradi piesātina dziļa izpratne par ķīniešu kultūru; tikpat lielā mērā no viņa gleznām staro zināšanas arī par Eiropas mākslas vēsturi. Divdesmitā gadsimta piecdesmitajos gados viņš kopā ar domubiedriem dibināja pirmo ķīniešu abstraktās mākslas apvienību – Ton-Fan mākslas grupu; viņš bija arī tas, kurš sešdesmito gadu sākumā Milānā (Itālijā) lika pamatus Eiropas avangarda kustībai “Movimento Punto”.
Piecdesmito gadu beigās Sjao Ciņs ieradās Spānijā, bet atklāja, ka mākslas izglītība tur ir pārāk “konservatīva”, un pārcēlās uz Milānu, kas tolaik pievilka māksliniekus no visas pasaules. Kopā ar tādiem māksliniekiem kā Lusio Fontana viņš palīdzēja veidot Eiropas abstrakto glezniecību. Taču jāpiebilst, ka sastapšanās ar Milānu un Eiropas kultūru rosināja viņā pārdomas arī par ķīniešu tradīcijām, kuru kontekstā viņš bija izaudzis.
“Personīgi iepazinis un izpētījis Rietumu laikmetīgās idejas [Spānijā un Itālijā], es piedzīvoju kultūršoku un sāku vairāk apzināties savas valsts mākslinieciskās kultūras un filozofiskās domas bagātību un dziļumu”.
Centrā eksponētajās mākslinieka gleznās ir sakausēti Rietumu un Āzijas glezniecības un kultūras elementi, radot dramatisku iespaidu caur Ķīnai raksturīgo otas triepienu satikšanos ar Eiropas glezniecības krāsu paleti, caur budisma un Rietumu modernisma valodu.
Sešdesmito gadu beigās Sjao Ciņs devās uz ASV un 1968. gadā iepazinās ar Marku Rotko. Sjao Ciņs sajuta zināmu dvēseles radniecību ar Rotko, it īpaši ar viņa nodošanos garīgumam un atsacīšanos no komerciāliem un materiāliem mērķiem.
Šī retrospektīva, kas ietver darbus no 1959. gada līdz šodienai, ir iespēja baudīt mākslu, kuru radījis patiesi globalizēts mākslinieks vēl pirms šis termins ienāca apritē; mākslinieks, kurš piedāvā ceļu uz nākotni.
Viņa darbi atrodami daudzos no pasaules lielākajiem muzejiem – no Ķīnas Nacionālā mākslas muzeja Pekinā līdz Metropolitēna muzejam Ņujorkā; no Nacionālās modernās mākslas galerijas Romā līdz Gimē Nacionālajam Āzijas mākslas muzejam Parīzē.
Filips Dods un Farida Zaletilo
kuratori